Ți s-a întâmplat să descoperi că un poet preferat de tine altora le este indiferent? Sau că aceleași versuri care mai demult te plictiseau acum te mișcă? Dacă te-ai întrebat de ce, înseamnă că avem ceva în comun: ne dorim să înțelegem de ce răspundem diferit la poezie și cum ne induce poezia emoții.
Suntem o echipă de cercetare din cadrul Laboratorului de Neuroștiințe Cognitive al Universității Babeș-Bolyai și studiem cu metode din științele afective diferențele interindividuale și mecanismele psihologice de la baza emoțiilor induse de poezie. Aici, vei găsi mai multe detalii despre studiile pe care le derulăm și despre ocaziile pe care le oferim pentru a participa la ele.
Ce studiem?
De ce răspundem diferit la poezie?
Ce face anumiți cititori să simtă emoții mai puternice decât alții atunci când citesc poezie? Experiența anterioară cu literatura? Anumite trăsături, cum ar fi empatia sau abilitatea de a vedea clar imagini în minte? În primul nostru studiu, am indentificat câteva astfel de caracteristici ale cititorilor, iar acum ne îndreptăm spre populații cu caracteristici atipice pentru a vedea în ce măsură experiența lor cu poezia este diferită și, dacă da, de ce.
Cum induce poezia emoții?
De asemenea, am identificat deja câteva posibile mecanisme prin care poezia induce emoții: empatia pentru autor și personaje, imageria vizuală și imageria sonoră pentru cuvinte. În viitor, ne propunem să investigăm cum interacționează caracteristicile cititorilor cu cele ale textelor, măsurând corelate neurofiziologice ale emoțiilor, în timp real, prin metode precum electroencefalograma (EEG).
Participă și tu!
Emoțiile induse de poezie: Diferențe interindividuale și mecanisme psihologice
STUDIU ÎNCHEIAT
Primul nostru studiu s-a desfășurat on-line și a încercat să răspundă la două întrebări importante: cum și de ce răspundem diferit la poezie? Articolul a fost recent publicat în Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts.
Recrutăm participanți hipoacuzici pentru un nou studiu despre emoțiile induse de poezie!
👉 ÎNSCRIERI DESCHISE
Căutăm persoane diagnosticate cu hipoacuzie care fie citesc în mod obișnuit poezie, fie nu au citit niciodată poezie sau doar ocazional. Studiul se desfășoară on-line, în două etape pe care le poți parcurge oricând.
află mai multe →
Ce face poezia memorabilă?
ÎNSCRIERI ÎNCHEIATE
W.H. Auden numea poezia „limbaj memorabil” (engl., memorable speech). În acest studiu, ne propunem să înțelegem ce anume o face memorabilă! Studiul se desfășoară on-line, în două etape pe care le poți parcurge oricând.
află mai multe →
Cum apar emoțiile atunci când citim poezie?
ÎN CURÂND
Când apar emoțiile atunci când citim poezii, și în ce măsură depind ele de caracteristici ale cititorilor sau de caracteristici ale textelor? Dacă vrei să afli când deschidem fereastra de înscriere pentru participanți, abonează-te la newsletter-ul nostru!
Ce se întâmplă în creier atunci când citim poezie?
ÎN CURÂND
În acest studiu, vom măsura activitatea creierului în timpul emoțiilor induse de poezie. Dacă vrei să afli când deschidem fereastra de înscriere pentru participanți, abonează-te la newsletter-ul nostru!
...
ÎN CURÂND
Alte câteva studii sunt, deocamdată, în etapa de planificare. Pe măsură ce încheiem pregătirea lor, vom adăuga pe această pagină noi anunțuri de recrutare.
Rămâi la curent
Dacă vrei să afli primul rezultatele studiilor încheiate și anunțurile de recrutare pentru cele noi, abonează-te la newsletter-ul nostru.
Acest proiect de cercetare este realizat de Laboratorul de Neuroștiințe Cognitive, Departamentul de Psihologie, Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca.
cogneurolabcj@gmail.com